منوی دسته بندی

تاثیر کورونا بر اقتصاد جهان

بازار بورس جهانی

با افزایش شمار مبتلایان به کووید، همه بازارهای شاخص بورس در جهان، از جمله داو جونز، فوتسی و نیکی، شاهد افت شدید بوده اند.

سهام داو جونز و فوتسی از سال ۱۹۸۷ تاکنون، بیشترین افت را در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ داشت.

در پاسخ به این افت شدید، بانک های مرکزی در بسیاری از کشورها نرخ سود بانکی را کاهش داده اند.

افزایش شمار بیکاران در جهان

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، در آمریکا درصد بیکاران به ۱۰/۴ درصد رسیده است. این وضعیت، نشان می دهد دوره رشد و گسترش یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان پایان یافته است.

خطر رکود در جهان

صندوق بین المللی پول اعلام کرده که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی سه درصد کوچکتر شده است. به گفته این نهاد، رکود فعلی از زمان “رکود بزرگ” سال ۱۹۳۰ تاکنون، بدترین است.

اندیشکده “کپیتال اکونومیک” لندن، حتی پیش از شیوع کرونا و تاثیرات اقتصادی برخاسته از آن، از کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال رشد سخن گفته بود. در گزارش این اندیشکده آمده بود: «دوران طلایی کشورهای در حال رشد به پایان می‌رسد. چین دیر یا زود باید خود را برای نرخ رشد دو درصدی در سال آماده کند.»

صنابع وابسته به گردشگری در جهان

صنایع گردشگری و خدمات وابسته به آن ضربه بسیار سختی خورده اند. شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را کاهش داده و مشتریان تعطیلات و سفرهای کاری خود را لغو کردند.

بسیاری از کشورها هم محدودیت های مسافرت وضع کردند تا بلکه شیوع ویروس را مهار کنند.

در میان کشورهای اروپایی، روسیه از جمله کشورهایی است که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شده‌است. اما اوضاع در سایر کشورهای اروپایی همچون مونته‌نگرو، بوسنی هرزگوین، ارمنستان، ترکیه و کرواسی نیز وخیم ارزیابی شده است.

به عنوان نمونه، زیان‌های ناشی از آسیب صنعت گردشگری، تاثیر خود را بر روی نرخ رشد اقتصادی این کشورها بر جای نهاده است. ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی کرواسی وابسته به صنعت توریسم است.

نقش توریسم در مونته‌نگرو ۲۰ درصد و در ترکیه نیز ۱۲ درصد اعلام شده است. این در حالی است که ترکیه بیش از سایر کشورهای یاد شده به سرمایه‌  خارجی وابسته است.

در سطح جهانی نیز با تصویر مشابهی روبه‌رو هستیم. ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی فیلیپین وابسته به درآمدهای صنعت گردشگری است. همین رقم در تایلند ۲۲ درصد اعلام شده است. اما کشورهای بزرگی همچون چین و هند نیز در اثر کاهش درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری آسیب شدیدی دیده‌اند.

قیمت جهانی نفت

همزمان با وضع محدودیت های ناشی از شیوع کرونا و خانه نشینی مردم، تقاضا برای نفت هم کاهش یافت.

قیمت نفت خام که از پیش از آنها هم به دلیل کشمش بین اوپک و روسیه تحت تأثیر قرار گرفته بود، به دلیل کرونا بیش از پیش کاهش داشت.

تاثیرات بحران‌زای کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال رشد

بسیاری از کشورهای در حال رشد و فقیر در اثر شیوع ویروس کرونا با کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو شده‌اند. درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری این کشورها کاهش یافته و تجارت خارجی آن‌ها آسیبی جدی دیده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، این موضوع باعث شده که کشورهای در حال رشد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی موجود در آن کشورها را از دست بدهند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره دورنمای اقتصاد جهان آمده است: «این بحرانی است که نظیر آن را جهان تا کنون به چشم خود ندیده است.»

ارزیابی این نهاد مالی بین‌المللی تکان‌دهنده است: بحران برخاسته از شیوع ویروس کرونا می‌تواند یک یا دو سال از آهنگ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعتی بکاهد، اما همین بحران می‌تواند منجر به آسیبی ده ساله در کشورهای در حال رشد گردد.

دو کشور برزیل و آفریقای جنوبی پرچم‌دار رشد در میان کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آمدند. اما اکنون، شیوع ویروس کرونا از درخشش رشد شتابان این کشورها به شدت کاسته است. آنچه این کشورها را اکنون تهدید می‌کند، فروغلتیدن در کام یک بحران اقتصادی است.

این در حالی است که وضعیت در کشورهای فقیر آسیای جنوبی، آمریکای جنوبی و آفریقا بسیار اسفناک گزارش شده است.

با اینکه این کشورها به لحاظ شمار قربانیان و دامنه شیوع کرونا همچون بسیاری از دیگر کشورها آسیب چندانی ندیده‌اند، اما پیامدهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا برای این کشورها بسیار سنگین اعلام شده است.

مازیار وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi