منوی دسته بندی

جعل چک

شرح ماجرا

مقداری مواد قلیایی و یک زبان چرب و نرم همه لوازمی بود که جاعل حرفه ای برای دستبرد به حساب شرکتهای بزرگ از آن استفاده می کردند .

مردان جاعل برای اجرای نقشه خود از شهرستان محل اقامت به شهرستان دیگری عزیمت کرده بودند تا بدون اینکه کسی آنها را بشناسد نقشه خود را عملی کنند . متهمان با در اختیار داشتن مبلغی پول به بانکهای مختلف شهر میرفتند و افراد پیر و سالخورده ای را که برای گرفتن حقوق خود به بانک مراجعه کرده بودند شناسایی می کردند اگر این افراد چک در دست داشتند سیاه بازی متهمان برای اجرای نقشه شان کلید میخورد (( پدر جان ، برای شما سخت است در صف بانک بایستید من میخواهم مقداری پول به حساب واریز کنم چکتان را به من بدهید تا آن را نقد کنم و در عوض مبلغ چک را نقداٌ از من دریافت کنید )) گفتن همین جمله ها کافی بود تا افراد سالخورده در دام متهمان گرفتار شوند . آنها به تصور اینکه طرف مقابلشان فردی نیکوکار است چک خود را در اختیار او قرار می دادند و با گرفتن پول نقد بانک را ترک میکردند تا دیگر لازم نباشد در صف بایستند . مردان جاعل که تا اینجا نقشه خود را با موفقیت پشت سر گذاسته بودند به سراغ مهمترین مرحله کلاهبرداری میرفتند . در خودروی متهمان مقداری مواد شیمیایی و چند کلاه گیس وجود داشت که مهمترین ابزار آنها بود . این افراد به محض بدست آوردن چک با استفاده از مواد شیمیایی مبلغ روی آن را پاک میکردند و در عوض مبلغ دیگری که چندین برابر مبلغ قبلی بود می نوشتند . آنها مطمئن بودند شرکتی که با استفاده از چک حقوق کارمندانش را پرداخت میکند همیشه در حسابش مبلغ قابل ملاحضه ای وجود دارد . به همین دلیل با خیال راحت مبلغ میلیونی مورد نظرشان را روی چک مینوشتند و با استفاده از کلاه گیس و تغییر قیافه به بانک میرفتند و با نقد کردن چک میلیونی به حساب شرکتها و سازمانها دستبرد میزدند .

تجزیه و تحلیل :

کلاهبرداری از جرمهایی است که دارای دو بعد مادی و روانی می باشد . کلاهبرداری نشانه حماقت و سادگی شخصی که مورد کلاهبرداری قرار میگیرد نمی باشد بلکه نشان از زیرکی ، زرنگی و هوش بالای کلاهبردار می باشد چه بسا در کلاهبرداریهای بسیار حرفه ای میگویند اگر فردی مورد کلاهبرداری قرار نگیرد و گول او را نخورد نشانه حماقتش میباشد . علی ایحال اگر چه بسیاری از دریافت و پرداختهای شرکتها  بدون واسطه و از طریق سیستم بانکی و یا توسط افراد مسئول صورت میگیرد و لیکن بعضی پرداختهای مستقیم به افراد شخصی صورت میگیرد و همچنین چکهای خرج شده تنخواه گردانان شرکت از دستبرد کلاهبرداران به دور نیست .

راهکارهای پیشنهادی :
  • متن چک را شخصاٌ و با یک نوع قلم بنویسید تا در دست بردن در مندرجات چک اصل نبودن آن مشخص گردد .
  • برای تکمیل متن چک فقط از خودکار استفاده کرده و از روان نویس و … استفاده ننمایید .
  • حتی الامکان از قرار دادن چک در اختیار افراد غریبه و ناشناس خودداری کنید .
  • مبلغ چک را به صورت ریالی و تومانی و هم بصورت عددی و حروفی بنویسید .
  • تاریخ چک را بصورت افقی و عمودی و هم بصورت عددی و حروفی درج نمایید .
  • حتی الامکان از دستگاه  پرفراژ برای درج استفاده نمایید .
  • به روی نوشته های چک و مخصوصاٌ مبلغ چک چسب شیشه ای زده یا با ماژیک فسفری رنگ ( های لایت ) نمایید .
  • از صدور چک سفید امضاء شده به افراد خودداری نمایید .
  • از امضاء نمودن و مهر کردن چک قبل از صدور آن خودداری نمایید .
  • از گذاشتن دسته چک و مهر روی میز کار یا در محل دید و دسترسی حتی الامکان خودداری نمایید .
  • همواره مندرجات چک را طوری تنظیم کنید که قابل الحاق و یا حذف نباشد .
  • همواره دقت کنید تا بعد از درج مبلغ عددی چک لازم است سمت راست عدد یا فضای بعد از آن خالی نباشد ، ارقام را از سمت راست سه رقم سه رقم جدا کرده و طوری آخرین عدد را در سمت چپ پایان دهید که امکان اضافه کردن عددی در سمت چپ نباشد یا با علامت ضربدر یا خط تیره فضای خالی قبل و بعد آن را پر کنید .
  • در تمام مدت استفاده از دسته چک سعی کنید مندرجات متن چک را بطور کامل در ته برگ چک بنویسید .
  • حتی المقدور روزانه و در غیر اینصورت لااقل به صورت هفتگی حساب بانکی خود را از طریق سیستم گویای تلفنبانک چک کنید .
  • در هنگام امضای چک ، طوری امضاء شود که آثار امضاء بر روی برگه های دیگری از دسته چک حک نشود .
مازیار وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi