منوی دسته بندی

مروری بر حذف صفر از پول ملی

این روزها حذف صفر از پول ملی به یکی از بحث انگیزترین موضوعات اقتصادی کشور تبدیل شده است .

ارزش پولی هر کشور و قدرت اقتصادی آن سالیان درازی به ذخایر طلا و جواهرات بستگی داشت ولی در عصر معاصر طلا جایگاه خود را به عنوان پشتوانه پول از دست داد و امروزه تولید پشتوانه پول و قدرت اقتصادی کشورها می باشد ، هرچند عوامل دیگری در ارزش پول هر کشور تاثیر گذار است ولی تولید نقش اساسی دارد .

پول نه تنها واسطه مبادلات اقتصادی است بلکه بر هویت ملی شهروندان و اقتدار ملی دولت نیز تاثیر می گذارد ، مثلاٌ یک دلار آمریکا 20 هزار ریال ایران ارزش دارد و این جنبه روانی و احساس تحقیر را می آورد و به نظر اکثر اقتصاد دانان حذف صفر از پول ملی بیشتر جنبه کاملا روانی دارد .

چیزی که آشکار است این است که حذف صفر جنبه روانی دارد و باید از این جنبه روانی که به وجود می آید در کنار دیگر سیاستهای انقباضی پولی تورم را کنترل کرد . حذف صفر به تنهایی کاری از پیش نمی برد و در مدت کوتاهی صفرها با قدرت بیشتری باز می گردند .

تا کنون کشورهای زیادی این امر را انجام داده اند مثلا :

  • ترکیه ( با تجربه ای موفق ) ترکیه بهترین ملاک و به گزین برای ایران است ، تجربه ترکیه حاکی است حذف چند صفر از پول ملی آنها در کنار اعمال سیاستهای ضد تورمی توانست در مقام نوش دارویی برای درمان تورم ایفای نقش کند .
  • زیمباوه ( یک شکست کامل )
  • هلند ( تجربه توسعه یافته ) هلند با استفاده از سیاستهای پولی انقباضی شدید و حذف چهاار صفر از پول خود نمونه ای برجسته از جوابگو بودن حذف صفر از پول است
  • برزیل ( رکوردار حذف صفر )
  • و …

مزایای حذف صفر از پول :

  1. کاهش حجم اسکناس و عملیات بانکی – مثلا اگر شخصی 500000 حقوق بگیرد با حذف چهار صفر 50 خواهد گرفت و به تعداد کمتری اسکناس نیاز دارد اما اکنون با اسکناسهای 1000، 2000 و 5000 احتیاج به برگهای بیشتری دارد .
  2. کاهش هزینه چاپ و امحاء اسکناس در کشور – هر ساله هزینه زیادی معادل 150 میلیارد تومان برای چاپ اسکناس هزینه می شود ، همچنین با حجم بالای مبادلات اسکناسها با سرعت بیشتری فرسوده شده << غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص امحاء اسکناسهای فرسوده گفته : مدرنترین دستگاه های خرد کننده اسکناسها را از آلمان آوردیم اما از پس معدوم کردن اسکناسهای فرسوده بر نیامده و همچنان انبارهای زیادی صرف نگهداری آنها میشود ( هزینه انبار ) >>
  3. سادگی مبادلات و ترازنامه های مالی – باعث ساده شدن و درک پذیر بودن ترازنامه های مالی و از محاسبات پیچیده و سردرگمی جلوگیری می کند .
  4. تقویت پول ملی و ارزش اسمی آن در مقایسه با سایر ارزها – تبادل پولی با سایر کشورها را آسان می کند و تقویت جایگاه پول را در حوزه بین المللی باعث می شود .
  5. اثر روانی مثبت – افزایش اعتماد مردم به پول ملی از یک سو و بی میلی به ارزهای خارجی مانع نفوذ ارزهای خارجی در اقتصاد کشور میشود .
  6. از  دیگر فواید میشود به کاهش آلودگی میکروبی در جامعه ، تسهیل و کاهش استهلاک فعالیت دستگاه های خودپرداز ، صرفه جویی در وقت و هزینه ها ، اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه های کامپیوتر ، نقل و انتقال آسانتر پول ، کاهش اثر روانی تورم و … اشاره کنیم .

معایب حذف صفر از پول :

  1. تحمیل هزینه چاپ اسکناس و ضرب مسکوکات جدید
  2. اختلال در قیمت گذاری کالاها در کوتاه مدت
  3. سردرگمی مردم در کوتاه مدت و تطبیق وضعیت جدید
  4. احتمال فرار سرمایه از کشور به علت نابسامانی بازار پول
  5. بی ربط بودن تعداد صفرهای اسکناس با ارزشگذاری پول ملی
  6. عدم تغییر در فرایند اقتصادی
  7. فاقد ارزش شدن و گم شدن برخی اسکناسها و سکه های ریز در دست مردم در مبادلات روزمره
  8. عدم همراهی مردم با طرح
  9. کاهش صادرات به علت افزایش ارزش پول ملی ( نکته : چین ارزش پول خود را پایینتر از قیمت واقعی نگه داشته که صادرات را افزایش دهد و از آن حمایت کند )
  10. صف و معطلی مردم برای تعویض پولها
  11. چاپ پولهای تقلبی به خاطر عدم اطلاع مردم در فاصله زمانی جابجایی پول
  12. دشواری جریانات معاملاتی در بین اقشار مردم نیز یکی دیگر از مشکلات است به عنوان مثال سالمندان در تبدیل این جریانات اشتباهات زیادی مرتکب میشوند .

این مقایسه دید کلی نسبت به حذف صفر بود اما در این جا تاثیر حذف صفر را از منظر حسابذاری بیان میکنیم :

دیر یا زود شاهد حذف صفر از پول ملی خواهیم بود پس حسابداران باید آماده مقابله با پیامدهای این حذف بر دفترداری ، حسابداری ، گزارشگری ، حسابرسی و سایر خدمات خود باشیم .  در یک تحلیل ساده حذف صفر از پول ملی بیشتر به نفع حسابداری است تا به ضرر آن .

مزایا حذف صفر در حسابداری :

  1. دفترداری آسان و کارا
  2. ترجمه صورتهای مالی به پولهای دیگر و به پول ملی با قابلیت مقایسه بیشتر
  3. اعمال کنترل آسانتر بر تراکنشهای مالی
  4. صندوق داری و نقل و انتقال آسان پول
  5. گزارشگری آسانتر
  6. کاهش اشتباهات دفترداری
  7. حسابرسی آسانتر
  8. برنامه ریزی کاراتر
  9. رفع نیاز به حسابداری تورمی

معایب حذف صفر در حسابداری :

  1. افزایش تقلب ها به ویژه تقلب اعداد گرد شده
  2. باز نویسی و باز ویرایش نرم افزارهای حسابداری
  3. باز ارایه صورتهای مالی مقایسه پذیر با واحد پولی جدید
  4. بازنگری در سطوح اهمیت
  5. تصفیه بدهی و وصول مطالبات با پول جدید
  6. تغییر ارزش به پول جدید
  7. وارد کردن اعشار به اعداد حسابداری
مازیار وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi